ניק פיורי

הדמות של ניק פיורי (שם מלא: ניקולס ג'וזף "ניק" פיורי) נוצרה על ידי סטן לי והמאייר ג'ק קירבי והוא ידוע גם בשמות נוספים כמו דויל, פאצ', סקורפיו ועוד. סימן ההיכר שלו הוא רטייה על העין אותה קיבל לאחר שנפגע בפיצוץ מרימון. פיורי הופיע לראשונה ב-Sgt. Fury and his Howling Commandos #1 (מאי 1963), סדרה על מלחמת העולם השנייה, שהציגה את Fury כמנהיג יחידה מובחרת של צבא ארה"ב. בארבעת המופלאים #21 וב-Strange Tales #135 הוא כבר שימש כסוכן של הארגון (S.H.I.E.L.D (Strategic Hazard Intervention Espionage Logistics Directorate וגם ניהל את הארגון.
ברשימת 100 גיבורי העל הגדולים של האתר comic vine הוא דורג במקום ה-33

האויבים הגדולים של ניק פיורי

אז כמובן שלכל מרגל ומנהיג ארגון סודי יהיו לא מעט אויבים. הנה כמה מהבולטים שבהם:

  • הידרה (Hydra) – ארגון טרור, שמטרתו השתלטות עולמית, הוא אחד האויבים הגדולים של ניק פיורי ושל S.H.I.E.L.D
  • וולף גנג פון סטראקר(Wolfgang von Strucker) – ידוע גם בשם הברון סטראקר. אחד המנהיגים של הידרה ואויב מושבע של פיורי עוד מימי מלחמת העולם השניה. יותר מאוחר הוא הקים יחידה עילית משלו בשם הבליצקריג שתתמודד מול יחידת הלוחמים של פיורי.
  • A.I.M – ראשי תיבות של Advanced Idea Mechanics. מדובר בקבוצה של מדענים מבריקים שהתאחדו להפלת כל הממשלות באמצעים טכנולוגיים.
  • הסקרולים – גזע של משני צורה מכוכב אחר. בקו העלילה של פלישה סודית, הם חדרו לכדור הארץ והחליפו רבים מגיבורי מארוול במתחזים של Skrull, מה שהוביל לסכסוך גדול עם Fury ו-S.H.I.E.L.D.
  • הארגון Leviathan – ארגון טרור רוסי שהסתכסך עם S.H.I.E.L.D. לא מעט.

אבל כנראה שהאויב הכי יוצא דופן של היחידה היה קולונל פריץ קלאו, סוכן נאצי בעל יד ביונית שלאחר מכן קיבל את הפיקוד על חוליית הבליצקריג מסטרוקר. אויבים נוספים היו סוכן 1000 פרצופים, אמן תחפושות מוכשר והאויב הגדול ביותר של קפטן אמריקה, יוהאן שמידט, הידוע יותר בשם הגולגולת האדומה.

ההיסטוריה של הקומנדו המייללים (Howling Commandos)

יחידת, הקומנדו המייללים, היו יחידה צבאית שפעלה במהלך מלחמת העולם השנייה תחת הנהגתו של ניק פיורי, הם יצאו למשימות שונות והיו מעורבים בקרבות המלחמה באירופה ובאוקיינוס השקט. ייחודה של היחידה הזו ברמה הסיפורית הוא שהן לא פעם נתקלו בהפסדים ושינויים רבים. חלק מהחברים מצטרפים זמנית או עוזבים את החוליה, בעוד שאחרים סובלים מפציעות או נתקלים בגורלות טרגיים. הקומנדו המייללים השתתפו גם באירועים משמעותיים כמו ההנחיתה בנורמנדי, קרב הבליטה והקרב על ברלין.

לאחר המלחמה, פיורי מצטרף ל-CIA וחלק מהחברים חוזרים לחיים אזרחיים. בשנים מאוחרות יותר, פיורי הופך למנהל S.H.I.E.L.D. ומגייס כמה חיילי קומנדו מייללים לארגון.  פיורי יוצר שתי גרסאות נוספות של הצוות: הקומנדו המייללים של S.H.I.E.L.D., בראשות LMD של דוגאן, והלוחמים הסודיים, קבוצה המוקדשת להגנה על כדור הארץ מפני פלישת Skrull, המורכבת מגיבורים וסוכנים שונים.

כמנהל הארגון S.H.I.E.L.D לניק פיורי היו די הרבה שיתופי פעולה עם גיבורי העל של מארוול והרבה פעמים משמש כמעין מתווך בין צרכי המדינה והממשלה לבין גיבורי העל ולוקח חלק משמעותי בהרבה מהאירועים הגדולים ביקום של מארוול.

בתוך היקום של – the Ultimate Marvel Universe, עולם מקביל לזה של הסיפורים הרגילים של מארוול, ניק פיורי מופיע כאפרו-אמריקאי שדומה מאוד לסמואל אל ג'קסון. גרסה זו של ניק פיורי, זכתה להצלחה רבה וזו הגרסה שהועברה לקולנוע. הגרסה השחורה הראשונה שלו היתה ב-Ultimate Marvel Team-Up וב- Ultimate X-Men.  

ניק פיורי בקולנוע

ביקום הקולנועי של מארוול, ניק פיורי, מגולם ע"י סמואל ל. ג'קסון והוא מהווה דמות מרכזית וחשובה, המשמשת כרקמה שמחברת רבים מהסרטים ותוכניות הטלוויזיה יחד. הוא הופיע לראשונה בסצנת הפוסט-קרדיטים של "איירון מן" (2008), שם הוא מציג את הרעיון של יוזמת הנוקמים לטוני סטארק, ובונה את הבמה להיווצרות הנוקמים.

כמנהל S.H.I.E.L.D., סוכנות ריגול ואכיפת חוק בינלאומית, פיורי מושך בחוטים מאחורי הקלעים, מתאם את גיבורי העל ומתמודד עם איומים על הביטחון העולמי. תפקידו של פיורי משתרע מעבר לסרטים גם לתוכניות הטלוויזיה של ה-MCU. הוא ערך הופעות אורח ב"סוכני S.H.I.E.L.D.", שם עזר בהקמת הצוות ומדי פעם נכנס לסייע באיומים גדולים. השפעתו מורגשת לאורך כל הסדרה, כאשר מעשיו והחלטותיו משמשים לרוב ככוח מניע לעלילה.

בסדרת דיסני+ "הפלקון וחייל החורף" (2021), היעדרו של פיורי מורגש היטב, כשהמצב הביטחוני בעולם הופך ליותר ויותר לא יציב ללא ידו המכוונת. השפעתו ומורשתו, לעומת זאת, ממשיכות לעצב את אירועי ה-MCU, ומדגימות את ההשפעה המתמשכת של דמותו.

"הפלישה הסודית" היא מיני סדרה טלוויזיה אמריקאית של דיסני+, המבוססת על קו העלילה של מארוול מסדרת קומיקס באותו שם. הוא נועד להיות חלק מהיקום הקולנועי של מארוול (MCU), ולחלוק המשכיות עם סרטי הזיכיון. בסדרה מככב סמואל ל. ג'קסון בתור ניק פיורי, ובן מנדלסון מככב בתפקיד טאלוס, וחוזר על תפקידו מ"קפטן מארוול" ו"ספיידרמן: רחוק מהבית". העלילה סובבת סביב פלג של סקרולים משנים צורה שחודרים לכדור הארץ במשך שנים.

 

הקומיקסים שיעזרו לכם להכיר את ניק פיורי

ניק פיורי הוא דמות מורכבת עם היסטוריה ארוכה במארוול קומיקס. הנה כמה ספרי קומיקס וסדרות מפתח שיעזרו לך להבין את הדמות שלו:

"Sgt. Fury and his Howling Commandos" (1963)

בתקופה של אחרי מלחמת העולם השנייה, קומיקסים של גיבורי על קצת דעכו וקומיקסים של מלחמה עלו בפופולאריות. סדרה זו מציגה את ניק פיורי כמנהיג של יחידה מיוחדת מובחרת במהלך מלחמת העולם השנייה. זוהי נקודת התחלה מצוינת להבין את כישורי המנהיגות שלו ואת מערכות היחסים המוקדמות שלו.

אישית אני לא מעריץ גדול של סיפורי מלחמה, אבל אין ספק שסטן וג'ק מצליחים להביא נקודת ראות שונה מתבניות קומיקסי המלחמה של אותה תקופה. לחובבי מארוול רבים, יש הערכה עמוקה לקלאסיקה הזו, שעלתה לראשונה בשנות ה-60, והיתה עדות ראשונה ליכולתה של מארוול ליצור דמויות מרתקות, רב-ממדיות בתוך קווי עלילה מרתקים שמתרחבים מעבר לתחום גיבורי העל.

כאמור, הסדרה מתרחשת על רקע מלחמת העולם השנייה, שזה כבר יציאה מהתפאורה הטיפוסית של גיבורי העל. הדמות הראשית, סמל ניק פיורי, הוא מנהיג קשוח עם לב זהב. הצוות שלו, Howling Commandos (הקומנדו המייללים), הוא קבוצה מגוונת של חיילים, כל אחד עם רקע ואישיות ייחודיים. הגיוון הזה מהווה אחד מנקודות החוזק של הסדרה, שכן הוא מאפשר מגוון רחב של סיפורים ופיתוח דמויות. חוץ מכמה זיפורים שמידי פעם חוזרים על עצמם, ואולי גם כמה גישות מיושנות לגזעים מסוימים, מדובר בסדרה עם במון אקשיין משולב בהומור, דרמה ומתח.

Strange Tales #135 (1965)

סדרת הקומיקס, "סיפורים מוזרים" היא סדרה קלאסית שהתחלתי לקרוא בעיקר כדי להתעמק בשורשי היקום של מארוול. סדרה זו ידועה בהצגת דמויות איקוניות ובשילוב הייחודי של גיבורי על ונרטיבים על טבעיים. "Strange Tales" מס' 135 הוא נושא מכונן ביקום מארוול, כאשר הוא מציג את ניק פיורי, סוכן S.H.I.E.L.D. ומציג אותו מחדש כמרגל-על ומנהל חטיבת ההתערבות האסטרטגית של המולדת, האכיפה והלוגיסטיקה (S.H.I.E.L.D.).

מדובר בערבוב נפלא של סיפורי גיבורי על וז'אנר הריגול, מה שיוצר פרספקטיבה חדשה על היקום של מארוול.העלילה מלאה בסיפורי ריגול, גאדג'טים סודיים ומשימות מסוכנות, כולן מהוות מרכיבי יסוד בז'אנר הריגול. דמותו של ניק פיורי מתוארת כמנהיג קשוח וחסר היגיון שתמיד מוכן לקפוץ לפעולה. הפיכתו מגיבור מלחמה למרגל-על הוסיפה עומק לדמותו והיוותה הבסיס ליצירת עולם חדש של אפשרויות.

גם האיורים עושים עבודה מצוינת בללכוד את המהות של ז'אנר הריגול עם האיורים בעזרת התמקדות בפרטים של טכנולוגיה עתידנית וקטעים מלאי אקשן. הסיפור החזותי משלים את הנרטיב ומשפר את חווית הקריאה הכוללת.

Nick Fury vs. S.H.I.E.L.D (1988)

"ניק פיורי נגד S.H.I.E.L.D." היא מיני סדרת קומיקס בת שישה גיליונות, שמוכיחה לנו שניק פיורי הוא המרגל האולטימטיבי. הסדרה נכתבה על ידי בוב האראס ואוירה על ידי המאייר הבריטי, פול נירי, וזו היתה בעצם הפעם הראשונה בה ניק פיורי ו-S.H.I.E.L.D. היו המוקד העיקרי. בעקבות ההצלחה הזו, מארוול החליטו להפיק סדרה מתמשכת של "ניק פיורי, סוכן S.H.I.E.L.D" ב-1989 שנמשכה  47 גיליונות.

הסדרה סובבת סביב החשד של פיורי שמשהו בממלכת S.H.I.E.L.D לא מתנהל כמו שצריך, בעיקר בקרב אלה הממונים עליו ובמערכת הבטחון של הארגון. אתם יכולים גם לנחש מהכותרת של הסיפור לאן זה הולך. הסדרה זכתה לתשבוחות רבות ובצדק. מדובר בסיפור טוב באמת, שכתוב טוב עם איורים מדהימים המשדרים הרבה אווירה ברוב הזמן (למרות שהיה צריך להתמודד עם יותר מידי בועות דיבור שתופסות את הפריים). הסיפור יכול להרגיש לכם לא מובן עד שתסיימו את פרק 3, אז תהיו סבלנים. לפי השמועות שהסדרה שימשה גם כהשראה לסרט "קפטן אמריקה: חייל החורף" מ-2014.

Secret Warriors (2009)

אז ברור שכל סדרה של ג'ונתן היקמן ובראיין בנדיס תיכנס לכל רשימת מומלצים. הסדרה עוסקת בצוות סמוי של על-אנושיים הפועלים בצל יקום מארוול, בראשות לא אחר מאשר ניק פיורי. הסיפור מתרחש לאחר קו העלילה של "הפלישה הסודית", שבו העולם מסתחרר מהתגלות של פלישת Skrull. הסיפור בנוי בצורה חזקה מלא בפלאשבקים ומשחקים עם הזמן, אבל הכח שלו הוא בניתוח הדמות של ניק פיורי והצורה בה הוא נאלץ לקבל החלטות קשות ובהצגתו כסוג של מורה דרך או אפילו דמות אב של גיבורי העל הצעירים ולא רק סופר מרגל. מה שהכי אהבתי בסיפור הוא שלמרות השימוש בהרבה גיבורי על, הם ממש לא הפוקוס של הסיפור. החיסרון היחידי של הסיפור הוא אולי ריבוי הדמויות, מה שיכול להיות קצת מעייף ומקשה על הקריאה.

Original Sin (2014)

הסיפור נכתב ב-2014 ע"י  ג'ייסון אהרון והאמן מייק דאודטו.והוא סובב סביב ניק פיורי והנוקמים שחוקרים את הרצח של Uatu הצופה (the watcher), יצור קוסמי שמתבונן בכדור הארץ ובעולמות אחרים. הסיפור חושף כמה מהצדדים החשוכים ביותר של ניק פיורי והוא מלא טוויסטים מפתיעים בעלילה. מעניינת במיוחד היא החקירה על דמותו של הצופה.

הסיפור נפתח עם תוקף אלמוני שרוצח את Uatu, פושט על מבצר הירח שלו וגונב את עיניו ואת הסודות הרבים החבויים בתוכו. זה מתחיל במצוד של הנוקמים המחפשים את הרוצח וניק פיורי שמרכיב את צוות הגיבורים שלו. למרות שמדובר באירוע גדול של מארוול, זה עדיין סיפור שעומד באופן עצמאי.

האיורים של Deodato בהחלט מחזקים את הסיפור. השימוש הרב בצללים כבדים, מוסיפים לתחושה הכללית המבשרת על אי נוחות בסיפור וכשהאקשן מתחמם, האמנות של דאודטו בשיאה. 

Fury: My War Gone By

מבט אל העבר של ניק פיורי והחלק שלו במלחמות שונות וקונפליקטים לאורך המאה ה-20. "Fury: My War Gone By", הידוע גם בשם Fury MAX או Fury MAX: Cold Warrior, היא סדרת קומיקס בת 13 גיליונות שנכתבה על ידי גארת' אניס בשנים 2012-2013. הסדרה עוקבת אחר דמותו של ניק פיורי במהלך הקריירה הצבאית שלו במאה ה-20 לאחר מלחמת העולם השנייה, כאשר פיורי השתתף ברוב יוזמות המלחמה הקרה של ארצות הברית ברחבי העולם. בסדרה יש סטייה מהנרטיב הרגיל של גיבורי העל, שדווקא מסירה אלמנטים של גיבורי-על ובמקום זאת מתמקדת בהתמודדות האמיתית של חיילים ומרגלים במצבים היסטוריים. זהו סרט המשך לסדרת Fury משנת 2001 ולסדרה Fury: Peacemaker משנת 2006, שנכתבו שתיהן גם על ידי גארת' אניס. אניס מוכיח ידע הסטורי רב ומציג אותם בצורה מרתקת ומהנה