מון-אל: כל מה שצריך לדעת

מון אל וסופרגירל

מון-אל מופיע לראשונה ב-1961, בחוברת Superboy #89, שנכתבה  על ידי רוברט ברנשטיין וג'ורג' פאפ. מון-אל מגיע מכוכב דקסאם. לדקסאמיטים יש בערך את אותם הכוחות כמו לקריפטונים, אלא שבמקום שבמקום להיות פגיעים לקריפטונייט כמו הקריפטונים, הדקסאמיטים פגיעים לעופרת.

שמו האמיתי הוא לארגן, והוא מתנשא לגובה של כמעט 2 מטר, שוקל כ-90 קילו ויש לו עיניים כחולות ושיער שחור. הכוח שלו כמעט זהה לזה של סופרמן, אך הוא פחות חזק. הוא גם טקטיקן מיומן ומדען והיסטוריון מבריק, בהיותו גם חוקר נלהב.

מון-אל בסדרת הטלויזיה סופרגירל

את מון אל (Mon-El) רובנו מכירים מסדרת הטלויזיה סופרגירל. הוא מופיע בעונה השנייה של הסדרה כשהוא מגיע לכדור הארץ (טכנית זה קורה בסוף העונה הראשונה -אבל לא רואים אותו) ולמרות שהוא מוצג כדמות מאוד לא נעימה בהתחלה, קארה (סופרגירל) מוצאת את עצמה מתאהבת בו. הוא עוז את הכוכב ובעונה השלישית חוזר שוב, כשהוא נשוי לאימרה. הוא מספר לקארה שהוא נסע למאה ה-31 ושם ייסד את "לגיון גיבורי העל" (צוות גיבורי על של DC שמתפקד במאה ה-30 וה-31 עם חברים כמו סופרגירל, מון-אל ואולטרה בוי).

בסדרה מון-אל מופיע עם התחפושת הקלאסית שלו מהקומיקס.

הסיפור של מון-אל

כשסופרמן עדיין היה רק קלארק קנט הצעיר, הוא ראה חללית נוחתת בסמולוויל ובתוכה ילד עם כוחות כמו שלו. הילד התעורר ללא זכרונות מי הוא, אבל הוא דיבר קריפטונית. סופרבוי האמין שהילד הוא ניצול של קריפטון כמוהו, והוא נותן לו את השם מון אל( Mon-El ) שפירושו "Mon" כי הוא נחת על כדור הארץ ביום שני ו"El" משם המשפחה הקריפטואני של קלארק. מון-אל אימץ זהות אנושית סודית בשם בוב קוב, כדי להשתלב בעיר הולדתו של קלארק קנט, סמולוויל.

עם זאת, כאשר מון-אל לא הצליח לחוות כאב במהלך חשיפה בלתי מכוונת לקריפטונייט, סופרבוי חושד כי מון-אל מעמיד פנים בכוונה, שהוא קריפטוני לשם מטרה נבזית כלשהי.

קלארק יוצר מטאור קריפטונייט מזויף העשוי מעופרת והחשיפה לעופרת גורמת למון-אל להתמוטט מכאבים. זה גם גורם לזיכרונות שלו לצוף והוא מסביר לקלארק שהוא מכוכב הלכת דקסאם. קלארק גילה שבניגוד להרעלת קריפטונייט, הרעלת עופרת לא ניתנת לביטול. כדי להציל את חייו של חברו, קלארק הניח את מון-אל באזור הפנטום עד שיימצא תרופה עבורו. זה לא קרה עד המאה ה-31 כאשר הוא שוחרר על ידי לגיון גיבורי העל, שהצליחו ליצור תרופת נגד זמנית, שעובדת ל-24 שעות. מון-אל הפך לחבר בלגיון גיבורי העל ואפילו נחשב  לאחד מהחזקים ביותר שם. 

לגיון גיבורי-העל

הפעם הראשונה שנחשפנו ללגיון גיבורי העל היה בחוברת Adventure Comics #247 מ-1958. אוטו ביינדר היה הכותב ואל פלסטינו המאייר. כשהקבוצה כבר קיבלה כותר משלהם, מון-אל כבר הפך לצוות מן המניין. לחבורה יצאו מספק כרכים ו-1994 גם ריבוטים

Superman: Mon-El Vol 1

חוברת מומלצת להכיר טוב את מון-אל.

החוברת בנויה מ-15 כרכים המכילים:

חלק מ-Action Comics Annual 10 – מקור מתוקן מעט עבור Mon-El

סופרמן 684: כשטפיל משתחרר מאזור הפנטום, הוא גורר גם את Mon-El (זמנית). כמו כן, הגרדיאן (ג'ים הארפר) הופך לראש משטרת המדע של מטרופוליס.

Action 874: סופרמן לא מרוצה מהעובדה שזוד הוא כעת ראש הגילדה הצבאית של ניו קריפטון. אזור הפנטום מתפורר וסופרמן נאלץ לשחרר את מון-אל המורעל עופרת.

S 685 נמצא, "תרופה" למון-אל. סופרמן מחליט ללכת לניו קריפטון "לתמיד", ומשאיר את מון-אל לשמור על מטרופוליס.

S 686-689 בשלב זה, Mon-El משתלט על הסדרה, עד סביב גיליון 697 בערך.

S 690 ג'ון הנרי איירונס (פלדה) נלחם באטלס.

חלק מ-Superman Secret Files 2009: ערכים באנציקלופדיה עבור Mon-El, The Guardian ומפה של מטרופולין

דמויות משתתפות: סופרמן, ביזרו, בלאק אדם, ברנייק, הפלאש ועוד.

ג'יימס רובינסון מספק את הכתיבה המצוינת. רנאטו גודס הוא האמן הראשי, והקווים שלו פשוטים אך חינניים. מון-אל מעולם לא נראה מלכותי יותר