מון נייט

באוגוסט 2019 בכנס D23 (מועדון המעריצים הרשמי של חברת וולט דיסני)הודיעו אולפני מארוול, שדיסני הולכים להעלות מיני-סדרה חדשה מבית אולפני מארוול ב-30 למרץ 2022. Moon knight (מון נייט) היא דמות בדיונית, מהאפלות יותר של מארוול, שמעריצי החברה חיכו לסדרה עליה כבר הרבה זמן. אז במאמר הזה נסקור את ההיסטוריה של הדמות כדי שתגיעו לסדרה יותר מוכנים. 

מיהו מון נייט?

מון נייט הוא קודם כל מארק ספקטור, יהודי ואפילו בן של רב, שהתעסק הרבה באגרוף בילדותו. הוא מעולם לא הבין את אביו שבחר לברוח מהגרמנים בעת מלחמת העולם השנייה במקום פשוט להתמודד איתם. לאחר שסיים שירות בחיל הנחתים של ארה"ב, אבד כשכיר חרב, עד שהחליט שהוא בצד הלא נכון. במאבק עם בושמן (שבהמשך יהפוך לסוג של נמסיס) הוא נזרק במדבר ומת. לאחר שהוא קם לתחייה, הוא מתעטף במלבוש של פסל של אל מצרי שכנראה היה זה שהציל אותו והופך למון נייט. למון נייט יש כמה שותפים. הבכיר מבניהם הוא טייס צרפתי אותו הוא מכנה "פרנצ'י", ויחד איתם הוא נלחם בפשע.

חשוב לציין שמארק כנראהסובל מהפרכעה של פיצול אישיות. בנוסף להיות מון נייט ומארק ספקטור, הוא גם דמות בשם סטיבן גרנט, מיליונר וג'ק לוקאלי, נהג מונית ידידותי. 

מון נייט אוהב לעבוד לבד, אבל יצא לו לא פעם לעבוד גם עם אחרים כמו חבורת הדפנדרס, "הדבר"(Thing), ספיידרמן ועוד. מדובר בדמות שעברה הרבה טסטים עד שקיבלה חוברת משלה. 

מון נייט הסדרה – זהירות ספויילרים!

אז הסדרה עלתה לדיסני + ממש לא מזמן והיא בינתיים זוכה לתגובות חיוביות. היא מציגה את סטיבן גרנט, בגילומו של אוסקר אייזק, כעובד חנות מתנות במוזיאון בלונדון עם ידע עמוק (ולא מוערך) על האלים והתרבות המצריים. עם זאת, זה רק צד אחד של הדמות. כל בוקר הוא מתעורר כבול למיטתו, עם סדרה של אמצעי אבטחה כדי שיידע אם הוא היה בטיול מסתורי סהרורי בלילה ונראה שבכלל הוא סובל מחורים בזכרון לגבי אירועים שקרו לא מזמן.

הסדרה הזו מביאה אותנו לטריטוריה עמוקה יותר של מארוול, מכיוון שלפני ההכרזה על התוכנית, Moon Knight לא היה דמות מוכרת למי שלא חובב קומיקס. היו לו מספר סדרות קומיקס מאז הופעת הבכורה שלו ב-1975, והיסטוריה מפותלת.

הפרק הראשון לא פותח באוסקר אייזיק, אלא דווקא עם ארתור הארו (איתן הוק), המבצע סוג של טקס הכולל בתוכו הליכה על זכוכיות בתוך הנעליים. כשמציגים לנו את סטיבן, אנחנו מהר מתחילים להבין שסטיבן מתמודד עם אישיות אחרת בתוכו -מארק ספקטור. דמות זו מושכת את סטיבן מחייו השקטים של חנון מצרים ולוקח אותו להרפתקאות ריגול בינלאומיות בזמן שהוא ישן. יש בפרק הראשון אלמנט אלמנט פסיכולוגי המזכיר כמעט אימה.

בפרק השני מסתבר לנו שלסטיבן יש אישה, שכנראה הוא לא ראה כבר חודשים וכנראה היא יודעת הכל על כך שהוא מון נייט. ואנחנו כבר מתחילים להתבלבל ולא להיות בטוחים מי האדם האמיתי – סטיבן או מארק או אולי בכלל מון נייט. 

כבר בשני הפרקים הראשונים של Moon Knight, שאמנם לא רומזים כמעט שום דבר על הכיוון אליו אמורה התוכנית מתכוונת ללכת, נראה שהיא מתכננת להתעלות מעל שאר תכניות דיסני+ של מארוול והיא בהחלט מהווה פרוייקט שאפתני של מארוול.

בפרק השלישי של מון נייט העניינים עוברים למצרים, כשמארק ספקטור, האוואטר של קונשו,מנסה לתפוס את ארתור הארו וחוברתו המנסים לשחרר את האלה Ammit.מארק עדיין ממשיך להילחם עם סטיב גרנט על שליטה בגוף וסטיבן גרנט מפתח דמות מחופשת נוספת בשם Mr.Knight.

הפרק השלישי לוקח צעד נוסף במחינת אפקטים בעיקר,כשבהוראה של קונשו סטיבן מכוון את השמיים לצורה שבה הם היו לפני 2000 שנה (באופן זמני), כדי שלילה תאתר את מיקום הקבל של Ammit, מה שגורם לאלים להעניש את קונשו ולכלוא אותו 

בפרק הזה גם מרמזים לנו כבר על דמות שלישית, כאשר מארק נכלא לקרב סכינים עם חבורת בריונים, שמסתיים כשמארק פתאום מוצא את כולם מתים סביבו. מארק שואל את סטיבן מה הוא עשה וסטיבן עונה שזה לא הוא. ייתכן שמרמזים פה על הדמות של ג'ק לוקאלי, נהג המונית.

מון נייט – המקורות

תמיד טוב לדעת איך הכל התחיל, אז בואו נצלול עמוק לתוך היסטוריית הקומיקס המוזרה והפרועה של Moon Knight. הופעתו הראשונה של Moon knight נכתבה ע"י דאג מאנץ' ודון פרלין באוגוסט 1975 בגיליונות מספר 32 ו-33  של Werewolf by Night, קומיקס מומלץ בפני עצמו, ושם Moon knight  היה נבל, שמוצג כאדם די מטורף, שנשכר על ידי הוועדה הסודית, שנקראת The Community לתפוס את ג'ק ראסל, איש הזאב.

בחוברת זו מון נייט מתואר כחייל שכיר חרב, ותיק בשלוש מלחמות אפריקה, חמש מהפכות דרום אמריקאיות. לוחם רב-תכליתי בכל אומנויות הלחימה ועוד. בשל הפופולריות של הדמות, ב-1976, הוא קיבל הופעה נוספת ב – Marvel Spotlight בגיליונות 28 ו-29, ששם אפילו מנסים לתת איזה הסבר לכוח המיוחד שלו, ע"י כך שמתייחסים לכך שהוא ננשך על ידי איש זאב וזה בעצם נתן לו סוג של כוח וסיבולת על אנושית. 

מאז הוא הופיע בכמה גיליונות של Defenders ופעמיים אצל ספיידרמן ורק ב-1980 הוא קיבל סדרה מתמשכת משלו, שנכתבה ע"י דאג מאנץ'. מקורותיו השתנו מעט במהלך השנים, אך מרכיבי הליבה נותרו זהים. הוא עדיין רעול פנים, לובש שכמייה עשירה מאוד עם טכנולוגיה מתקדמת, הפרעת זהות דיסוציאטיבית ואובססיה לעקוב אחר הלילה כדי להביס פושעים.

חשוב לדעת שבריצה הראשונה של מון נייט (1980-1984) עוד לא היה האווירה המיסטית שקיימת היום בסדרה. לאורך כל הריצה בעצם לא היה ברור האם מארק ספקטור הוא משוגע או שבאמת הוא מקבל את כוחו מהפסל של האל קונשו. בפרק אחד הפסל אפילו נחטף וספקטור מגלה שלמרות זאת, כוחו עדיין איתו. גם כל עניין הפיצול אישיות מתחיל להתחזק רק לקראת סוף הריצה. רק בריצה השניה שלו מ-1985 מתחילים להיכנס אלמנטים מיסטיים יותר, כאשר הוא פוגש את חבורת הכמרים שמתחילה להפעיל אותו כשיש בעיה. בריצה זו גם מתחיל החוסר רצון של ספקטור להיות מון נייט והכח הזה סוג של נכפה עליו על ידם.

בראיון עם יוצרי הדמות, צ'ארלי אוסטין, יוסטון ומאנץ' הם מספרים ש-Moon knight נוצר כתגובה ישירה ל-Werewolf by Night. הם חיפשו היה יריב שווה לג'ק ראסל, איש הזאב, וכשחושבים על איש זאב האסוציאציה הראשונה שעולה זה ירח מלא. וכמובן שזאבים פעילים רק בלילה, אז זה גם מתאים. מאנץ' היה להוט ליצור סוג אפל יותר של גיבור, סוג של אנתי-תזה לגיבורים כמו ספיידרמן, האלק או קפטן אמריקה – בניגוד לאלה, Moon knight לא משחק לפי הכללים והוא גם לא בדיוק פועל מתוך תחושת אחריות גדולה וזה מסביר למה תמיד זה נראה שמון נייט לא ממש מסתדר עם הדמויות אצלם הוא התארח.

האם Moon Knight הוא הבאטמן של מארוול?

הרבה אוהבים להשוות את Moon Knight לבאטמן, אבל הדמות שלו היא הרבה יותר אקסצנטרית וחצופה ואין לו זהות סודית אחת, אלא שלושה(בהמשך הסיפור נחשפים להפרעת האישיות שלו) והוא גם הרבה יותר כייפי ומצחיק מבאטמן. עוד משהו שחשוב להתייחס אליו הוא שבניגוד לבאטמן, האויבים של Moon knight הם לרוב יהיו אנשים מהרחוב. אין ממש איזו דמות נבל שחוזרת על עצמה סטייל הג'וקר. אולי בושמן חוזר פה ושם, אבל לרוב זה אנשים פשוטים שמגיעים מהרחוב. מידי פעם הוא ילחם מול כוחות עליונים כמו זומבים בחוברת מס' 5, שאני ממש ממליץ בעיקר למי שאוהב סיפורי אימה או חוברת מס' 8 בה הוא נלחם נגד איש זאב.

החוברת הראשונה של Moon Knight

כאמור, רק ב-1980 מארוול הוציאו את החוברת הראשונה של Moon Knight. בחוברת זו אנחנו לומדים להכיר שהוא בחור די רגיל, אבל קצת…משוגע. גם פה הגיבור שלנו מתחיל בלעבוד עם הרעים. הסיפור מתחיל עם מבצע במדבר שמארק ספקטור (Moon Knight) מתחיל להבין שהוא בצד הלא נכון. הקרב שלו מול Bushman, שמחליט לבצע רצח באזרחים פשוטים, מביא למותו של מארק במדבר. הוא גורר את עצמו אל הקבר, ושם הורא מקבל הזדמנות שניה מאל מצרי. הוא רואה שם את הפסל שלו, שיהווה השראה לתחפושת שלו, שם על עצמו גלימה ורץ להילחם בבושמן. כל הסיפור הזה קצת סותר את הסיפור שקיבלנו ב – Werewolf by Night, אבל זה לא כזה מיוחד אצל מארוול. אנחנו פשוט נעריך שמדובר ביקום מקביל וזהו 🙂

בכל אופן, הוא חוזר לאמריקה כדי להגן על האזרחים רק כדי לגלות שבושמן רודף אחריו גם כאן. הגיליון הראשון ממש טוב לדעתי ואנחנו לומדים להכיר את כל הדמויות של מארק וגם את שותפיו בצורה מעניינת וטובה.

הטריילר המלא לסדרה "מון נייט"

חוברות חשובות של Moon Knight

Moon Knight Epic Collection: Bad Moon Rising


Moon Knight Epic Collection: Bad Moon Rising גולל את כל ההופעות הראשונות שלו לפני שקיבל חוברת משלו. זה אומר את Werewolf by Night (1972) 32-33; Marvel Spotlight (1971) 28-29; Defenders(1972) 47-50; Peter Parker, the Spectacular Spider-Man (1976) 22-23; (1976) 22-23; Marvel Two-In-One (1974) 52; Moon Moon Knight (1980) 1-4; וכמה פרקים של Hulk 11-15, 17-18, 20

מספיק בשביל להכיר את הפנים הרבות של Moon Knight. האנתולוגיה הזו שווה כל שקל. ושווה לבדוק עם זה נמכר במבצע יחד עם 2 הכרכים האחרים.



Moon Knight – welcome to the new Egypt

סדרת Moon Knight החדשה' שרצה כרגע ומציגה את ספקטור כמטורף יותר מתמיד. הסיפור נפתח בכך שמרק ספקטור נקרא במיקום לא ידוע ומופיע בחזית מה שנראה כמקדש המוקדש לחונשו, אל הנקמה המצרי. כשהוא נכנס למקדש הוא נפגש פנים אל פנים עם חונשו עצמו, כשהוא לובש גולגולת ציפור ענקית. חונשו אומר למארק שהוא חייב להיוולד מחדש, אבל קודם כל צריך לסבול ולהתחיל להיזכר מי הוא ואז…ספקטור מתעורר בבית משוגעים.

יש הרבה שהייתי רוצה לכתוב על הריצה הזו, אבל אני לא רוצה להרוס לכם. אני כן אומר שהריצה הזו ממש מרתקת ואני אישית קראתי את שש החוברות הראשונות במכה (נכון לעכשיו יש כבר 10). אני ממליץ בחום על הספר הזה לכל מי שמתעניין בכלל במון נייט. זוהי קפיצה מצוינת למעריצים חדשים וגם לכל מי שאהב כל גלגול קודם של הדמות.

Moon Knight Vol. 3: In The Night

לא הרבה אוהבים את הריצה הזו, אבל אני חושב שהיא דווקא טובה מאוד. ריצה שתשאיר אתכם מבולבלים, אבל עדיין מרוצים. לאחר האירועים המזעזעים האחרונים, מארק ספקטור אוסף את השברים ממה שנשאר מחייו. אבל האיומים המקאבריים של עולמו לא פוסקים: כלבים מסתוריים מטילים אימה על העיר ניו יורק בלילה. יש מפלצת מתחת למיטות ילדי מנהטן ואויבים מעופפים גבוה מאיימים על חייו של מון נייט.  רק מארק יכול להפסיק את הסכנות החדשות האלה. כדי לנצח, מון נייט חייב להסתנן לכנסיית האל שהעצים אותו מלכתחילה. היכונו לטרור במקדש חונשו! דמויות מגניבות, סיפורים חזקים, ואיורים מעולים. לא בטוח שתדעו בסוף מיהו מון נייט באמת וזו כנראה לא המטרה של הריצה הזו, אבל יש פה חתיכת שואו.

 

Moon Knight by Huston, Benson & Hurwitz Omnibus

Moon Knight by Huston, Benson & Hurwitz Omnibus כולל בתוכו את הסיפורים הבאים:

Moon Knight (2006) #1-30, Moon Knight Annual (2007) #1, Moon Knight: Silent Knight (2008) #1, Vengeance of the Moon Knight (2009) #1-10, Shadowland: Moon Knight (2010) #1-3.

פעם, מארק ספקטור היה האווטאר של האל המצרי חונשו על כדור הארץ. כעת, ספקטור וחונשו מסוכסכים. מון נייט רוצה נואשות לחזור למשחק הגיבור, אבל כל קרב דוחף אותו קרוב יותר לקצה – גם באכזריות וגם בשפיות! בעוד אביר הירח לא יציב יותר ויותר מנסה למצוא את עצמו בזמן מלחמת האזרחים, הוא מוצא את עצמו במראות של כדורי הרעם של נורמן אוסבורן! ספקטור חייב למצוא מקלט רחוק, באחת מהפרסונות המרובות שלו – אבל פיתוי הנקמה חזק מכדי להרחיק אותו לאורך זמן. האם מון נייט יכול להחזיר לעצמו את האידיאלים ההרואיים שלו, או שהוא ייכנע לצללים?