ארבעת המופלאים

חוברת קומיקס של הגולש הכסוףארבעת המופלאים,אחת מקבוצות גיבורי העל הפופולריות ביותר בתולדות הקומיקס, הם משפחת גיבורי על שנוצרו על ידי סטן לי וג'ק קירבי עבור Marvel Comics ב-1961. הייחוד שלהם לעומת כל גיבורי העל לפניהם היה בכך שהביאו אלמנט של ריאליזם לז'אנר וגם רגש ודרמה שלא היו נהוגים אז בסיפורי גיבורי על. והם מהווים אבן יסוד ביקום של מארוול.

איך מתחיל הסיפור של ארבעת המופלאים?

החוברת הראשונה של ארבעת המופלאים יצאה בנובמבר 1961.רביעיית הדמויות חדשות – ד"ר ריד ריצ'רדס, סו סטורם, ארוסתו, אחיה המתבגר של סו – ג'וני סטורם; והחבר של ריצ'רדס, בן גרים- קיבלו את הכוחות החזקים שלהם במהלך טיסה בספינת חלל חדשנית, שעוצבה ע"י ריצ'רדס, שהוצפה בקרניים קוסמיות ששינו גנטית את נוסעיה ונתנו להם כוחות על. עם החזרה לכדור הארץ, גילתה הרביעייה שהם שונו לנצח: סו הפכה לאישה הבלתי נראית (אז עוד הייתה הנערה הבלתי נראית) ועם הזמן למדה גם להקרין שדות כוח בלתי נראים חזקים, גרים הפך למוטציה בעלת עור סלע וכוח על אנושי עצום, שזכה לכינוי הדבר; ריצ'רדס הפך למר פנטסטיק – איש גומי, שיכול למתוח את גופו וג'וני הפך ללפיד האדם. ריצ'רדס שכנע את הקבוצה לאחד כוחות בתור ארבעת המופלאים, והם הפכו לחבורת גיבורי העל המפורסמת ביותר. בניגוד לקודמיהם, הם לא הסתירו את זהותם והפכו למעין סלבס במדיה. אבל הדינמיקה של הקבוצה הפכה אותם ליותר מקבוצה: הם היו משפחה…לא מתפקדת, אבל משפחה.

 

מבין האויבים המפורסמים שלהם אפשר לפגוש את: דוקטור דום, שהיה בעבר קולגה של ריצ'ארדס,  Namor the Sub-Mariner, וכמובן גלקטוס.

ארבעת המופלאים בקולנוע

אז אמנם הסרט הרראשון של ארבעת המופלאים היה ב-2005, אבל הנסיון הראשון להפיק סרט על ארבעת המופלאים היה כבר ב-1983 בפגישה של המפיק  Bernd Eichinger עם סטן לי כדי  לקבל את הזכויות לסרט. הסרט שהיה אמור לצאת ב-94, נגנז מסיבות לא ידועות. השמועות הם שהוא נוצר רק כדי להשיג לחברה את הזכויות על הדמויות. ב-2005ו-2007 הופקו שני סרטים חדשים ע"י 20th Century Fox, עם שחקנים כמו איואן גראפורד,  ג'סיקה אלבה,  כריס אוונס,  מייקל ציקליס,  קרי וושינגטון,  ג'וליאן מקמאון,  וסטן לי, שזכה להצלחה רבה והביא לסרט המשך ב-2007. המבוסס על הסיפור "ארבעת המופלאים: עלייתו של הגולש הכסוף" ומציג לנו את הגולש הכסוף

ארבעת המופלאים: הקומיקסים שצריך להכיר

 This man, this monster

Issue # 51

אחד האהובים עלי. הכריכה אומרת הרבה על מה שיש בפנים. הפאתוס של "האיש הזה, המפלצת הזו" הראה מה הפך את ארבעת המופלאים לכל כך מיוחדים וייחודיים. הם היו גיבורי על, אבל הם גם היו גם בני אדם.

בן גרים, הופך חזרה לאדם ולארבעת המופלאים מצטרף מתחזה ל'דבר'. גרים לא מצליח להזהיר את חבריו לקבוצה! מה גרם לדבר לאבד את צורתו דמוית הסלע? 

הכל מתחיל כשמדען המקנא בהצלחה של ריד ריצ'ארדס מצליח להגיע לבן ולסמם אותו. הוא מכניס את בן הרדום למכונת שכפול, שנותנת לו את הצורה והקול של בן, בעוד בן חוזר לצורתו האנושית. 'דבר' החדש יוצא לחסל את ארבעת המופלאים. כשבן מצליח להגיע לצוות להזהיר אותם, הם חושבים שהוא המתחזה ומגרשים אותו.

סיפור מעולה שמתעסק עם רגשות אנושיים מאחורי גיבורי על ומזכיר לנו שגם הם בסופו של דבר בני אדם.

לקניה באמזון

The Galactus Trilogy
(Fantastic Four Vol. 1 #48-50)


סיפור פנטזיה קוסמית אפוקליפטית, שמתחיל באקשיין מהיר שלא עוצר. הסיפור נכתב ע"י סטן לי וג'ק קירבי ומציג לנו דמויות בומבסטיות חדשות כולל הגולש הכסוף שבהמשך מקבל חוברת משלו והנבל הקוסמי הראשון של מארוול, גלקטוס, שמבין כוחותיו הוא מסוגל גם להעלים כוכב לכת שלם באמצעות מחשבה. מדובר בסיפור שנחשב לנקודה חשובה ביקום של מארוול ובעיקר בעולם של ארבעת המופלאים. 

גלקטוס הוא השורד היחיד מהיקום האחרון שקדם למפץ הגדול שלנו. הוא חי על ידי הזנה מ"אנרגיית החיים" של כוכבי לכת שיכולים לקיים חיים, ומשאיר אותם קליפות מתות וחסרות חיים. הסייר שלו, הגולש הכסוף, מוביל אותו לכדור הארץ. ארבעת המופלאים תוקפים אותו, אבל מתקשים להתמודד מול גלקטוס. הגולש עובר תהליך שמעביר אותו לצד השני, בזמן ש'הצופה' שולח את הלפיד האנושי למצוא את הנשק היחיד ביקום שיכול לגרש את גלקטוס.ואם כל זה לא מספיק, הסיפור מסתיים בהקדמה לסיפור חדש (“This Man, This Monster).

גלקטוס נראה מעולה! הוא אחד מאותם עיצובים קלאסיים של קירבי שלא השתנה כמעט 50 שנה. בכלל איורים מגניבים עם הרבה טכניקות קולאז'.

ניתן לראות את הסיפור בחוברת King Size Kirby

The New Fantastic Four 

זה אולי נראה מוזר שיש ברשימה הזו סיפור שאפילו לא כולל את הדמויות שאנחנו בדרך כלל חושבים עליהן כארבעת המופלאים, אבל הסיפור האנרגטי של וולט סימונסון על צוות מחליף לא סביר, הוא כלכך מקורי ומיוחד, שזה לא מפתיע שהוא גם אחד האהובים על מעריצי ארבעת המופלאים.

העבודה של סימונסון היא לא ברמה של הריצה של אצל ת'ור, אבל יחד עם האיורים המאוד ייחודים של האמן ארתור אדמס הוא לוקח את ארבעת המופלאים לרמה מעט מטא-ורסית כשהצוות הוחלף בכמה מהדמויות הכי חמות של מארוול ב-Marvel. – האלק, וולברין, גוסט ריידר וספיידרמן. יש גם פרודיה נחמדה על  Judge Dredd בדרך וכל העניין מגיע לשיאו בהחזרה של ארבעת המופלאים המקורית 

 זה ספר ממש כיף עם אמנות מדהימה וסיפורים מהנים בסך הכל. דוקטור דום של סימונס נאמן מאוד למקורות וזה גם די מרענן לראות.

לקניה באמזון

Secret Wars (2015)

גרסת 2015 ל-Secret Wars היא אחד הסיפורים הגדולים ביותר בכל קומיקס של מארוול. סיפור המושך המון דמויות מכל רחבי ה-multiverse. בליבו, זה סיפור של ארבעת המופלאים וזה סיפור נהדר בגלל איך שהוא תלוי בדיכוטומיה בין דוקטור דום לריד ריצ'רדס. קרוס-אובר מרשים של ג'ונתן היקמן, שגורם לד"ר דום לקבל על עצמו את מעטרת הכוח מהביונדרס ולעצב כוכב לכת ומציאות חדשה כקיסר האל שלו.

בסך הכל, קריאה מומלצת מאוד! כל מה שקשור לספר הזה, מהאמנות ועד לסיפור, יוצר תחושה של פאניקה, ייאוש וחוסר תקווה. דום מחפש כוח אבל שונא את עצמו. ריד ריצ'רדס מחפש ידע ואולי מאמין יותר מדי ביכולת שלו. ביניהם טמונה התשובה לשחזור המולטיוורס. דום סוף סוף מכיר בקנאתו בריצ'רדס ובכישלונותיו, מה שמוביל לפוטנציאל חדש עבור שני הבחורים.

הגיליון הראשון הציג כמעט כל גיבור גדול של מארוול וזה היה מרגש לחלוטין עבור כל מי שהקדיש את חייו למארוול. יש מיצוי פונציאל מלא של דמויות כמו Thor, Iron Man, Captain America, Black Panther, The Punisher, Cyclops, Captain Marvel, She-Hulk, Rocket Raccoon… והרשימה נמשכת עוד ועוד. זה מרגיש אפוקליפטי מבחינה אופראית בצורה שאפשרית רק כאשר סיפור נבנה ממש במאות סיפורים במהלך שש שנים.

לקניה באמזון

Fantastic Four by Jonathan Hickman Omnibus Vol. 1

סופר כוכבי העל ג'ונתן היקמן משפץ ומגדיר מחדש את המשפחה הראשונה של מארוול בסאגה סוחפת ואפית על פני זמן, חלל ומציאות עם המון עלילות משנה. אז מה קורה בסיפור? הצוות מתמודד עם השלטון האפל של נורמן אוסבורן, פרנקלין המבוגר מגיע מהעתיד עם אזהרה, ארבעת המופלאים נלחמים במלחמת ארבע הערים, מר פנטסטיק מרכיב חבורה של צעירים גאונים, נתנאל ריצ'רדס חוזר, גלקטוס קם וגל השמדה חדש מאיים לפלוש מהאזור השלילי ועוד. ובנוסף הועות אורח של ספיידרמן, ד"ר דום, סאב-מרינר והבלתי אנושיים!

לקניה בטוחה באמזון

Into The Time Stream

וולט סימונסון בריצה על ארבעת המופלאים. בעיקרון זה אמור להיות מספיק, אבל אני אמשיך. עלילה באמת טובה, שמזכירה יותר סיפור מדע בדיוני עם קצב עוצר נשימ. הארבעת המופלאים, ת'ור ואיירון מן נוסעים בזמן כדי לעצור את גלקטוס. בנוסף הם נתקעים בציר זמן אחר וחייבים לעצור את סטלין. כל זה בזמן שרון ונטורה והלפיד האנושי מתמודדים עם משברים אישיים. 

Into the Time Stream הוא יצירת מופת משנות השמונים עם רעיונות קוסמיים אדירים המלווים באיורים המעולים של סימונס. קצת חבל שאיירון מן ות'ור גונבים הרבה זמן מסך ממה שאמור להיות סיפור של ארבעת המופלאים, אבל עדיין מדובר באחד מהסיפורים היותר מוצלחים של הרביעייה

 

לקנייה בטוחה באמזון

The Trial Of Reed Richards


ריצה מתקופת ג'ון ביירן הנפלאה, בה הוא בוחן את ההשפעה של מתן אפשרות לגלקטוס לחיות, מהו באמת "רוע" ומה חלקו האמיתי ביקום. מייסד ה-FF נשפט ע"י אימפריית ה- Shi'Ar על כך שחס על חייו חייו של גלקטוס. ריד ריצ'ארדס בעצם נשפט על כל מקרי המוות שנגרמו על ידי גלקטוס לאחר שריד הציל אותו, ובמיוחד מותם של 7 מיליארד סקרולים כאשר גלקטוס תקף את עולם הסקרול.

סיפור קלאסי ומהנה של ארבעת המופלאים עם איורים מדהימים ואזכורים מגניבים לתקופה של ג'ק קירבי. מסוג הסיפורים שיכולים לעבוד רק בתור סיפור של ארבעת המופלאים. 

 

לקניה בטוחה באמזון

The Fantastic Four Omnibus Vol. 2

30 הגיליונות הראשונים של סטן לי וג'ק קירבי של ארבעת המופלאים היו רק החימום – כאן הם באמת מגבירים את החום! אם אתם רוצים לחוות את האנרגיה חסרת הגבולות של שני יוצרים כשהם בשיא, אתם צריכים לקרוא את הסיפורים בחוברת הזו: מקורו של ד"ר דום; ארבעת המפחידים; החתונה של ריד ריצ'רדס וסו סטורם; הבלתי אנושיים; הגולש הכסוף; סאגת גלקטוס; הופעת הבכורה של גיבור העל השחור הראשון בעולם, הפנתר השחור; ההתנגשות הקוסמית בין ה-FF, הגולש וד"ר דום; וכמובן, "האיש הזה, המפלצת הזו!" – נחשב באופן נרחב כסיפור ה-FF הגדול מכולם! מהדורת אספנים ענקית זו, ששוחזרה בקפידה מהחומר החד ביותר בארכיון מארוול, ועמוסה במאמרים קריטיים ותכונות בונוס בשפע, היא לא פחות מאבן יסוד ליקום מארוול!

לקניה בטוחה באמזון