דוקטור סטריינג'

הדמות של דוקטור סטריינג' נכתבה ע"י סטן לי וסטיב דיטקו (שכתבו גם את ספיידרמן), שיותר מאוחר העבירו את השרביט ל-Roy Thomas. המשיכה העיקרית של הקוראים אל מאסטר המאגיה היא האיורים הפסיכודליים שהופיעו לא מעט בסיפורים. ההופעה הראשונה שלו היתה בסדרה Strange Tales בחוברת 110 ב-1963, בסיפור בן 5 עמודים בלבד, בו דוקטור סטריינג' כבר פועל בעולם הקסם והלא נודע ואת המידע על איך הפך להיות המכשף הגדול, נקבל רק מאוחר יותר בחוברת stra Tales #115  בסיפור The Origin of Dr. Strange

אז מיהו דוקטור סטריינג'

כאמור הסיפור על איך סטפן סטריינג' הפך למאסטר המאגיה מופיע בחוברת Strange Tales #115 The Origin of Dr. Strange, סיפור בן 10 דפים, שהסרט מאוד התבסס עליו והוא מהווה אבן יסוד בסיפורים שבנו את היקום של מארוול. אז כמו שרובכם מכירים מהסרט, דוקטור סטפן ווינסנט סטריינג' הוא מנתח מומחה, אך שחצן (ומסתבר שגם מעשן),שבעקבות תאונה איבד שליטה על ידו השמאלית, דבר שמנע ממנו להמשיך בעבודתו כמנתח. בחיפושיו אחר תרופה, ולאחר שהתייאש מרפואה קונבציונאלית, הוא מגיע אל העתיק  (Ancient One), שמסרב לרפא אותו, אך מוכן ללמד אותו את אומנות המאגיה. דוקטור סטריינג' מבלה אצלו 7 שנים ולומד את סודות המיסטיקה והוא גם לומד להכיר יישויות עוצמתיות כמו Satannish ו- Dormammu ובחוברת זו אנחנו למדים להכיר גם את מורדו, התלמיד הסורר.

בדיוק כמו אצל רוב גיבורי מארוול גם פה, זה התכונות השליליות של הגיבור שהופכות אותו לגיבור על. כמו למשל אצל ספיידרמן, שבתחילת דרכו ניצל את כוחותיו כדי לעשות כסף מהופעות בטלויזיה ורק אחרי שלא ניסה לעצור את השודד שהתברר אחר כך כרוצחו של דוד בן, כך גם דוקטור סטריינג' מתחיל את המסע ממניעים אנוכיים וגם לסטריינג' יש את השלב הזה, שמורדו מציע לו משהו בתמורה לשתיקתו וסטריינג' חושב על כך לרגע לפני שמחליט להודיע ל- Ancient One.

דוקטור סטריינג' המשיך להופיע עד ווליום 127 בסיפורים מאוד מוזרים גם בסטנדרטים של היום. ניתן לקרוא את הסיפורים ב Marvel Masterworks: Doctor Strange Vol. 1. כמו כל הקומיקסים בתקופה, גם זה קצת ילדותי, אבל זה כיף לראות איך הסדרה מתבגרת עם הזמן. הסיפור מסופר ב-2010 מחדש בחוברת “Season One”

דמויות משנה בחייו של דוקטור סטריינג'

השותף הראשון והמוכר ביותר של סטפן סטריינג' הוא כמובן וונג, שהחל כדמות אולי קצת סטריאוטיפית בהתחלה, אבל מאוד חשובה בחייו של המכשף הבכיר. בסרט משחק אותו בצורה נפלאה בנדיקט וונג. וונג היה צאצא של קאן, נזיר טיבטי, שחי לפני כאלף שנה בערך והיה תלמיד תורת הנסתר. האחרון מבני משפחתו של וונג ששירתו את ה-Ancient One היה אביו של וונג עצמו. וונג היה בנו הראשון ולכן גדל והקדיש את חייו ל-Ancient One עוד מילדותו. כשגדל הוא נשלח לעזור לדוקטור סטריינג'. למרות שהוא מוצג כעוזרו, הוא הופך, בעיקר בסרט, להיות מעין מורה רוחני ומדריך שלו. לכן זה גם לא מפתיע שבסוף הוא הפך למכשף הבכיר בעצמו.

עוד דמות חשובה היא מושא אהבתו, קליאה – דמות מורכבת, שכשאנחנו מכירים אותה לראשונה בתור אסירה של העולם במימד השחור ויותר מאוחר אנחנו מגלים שהיא האחיינית של Dormammu, אבל היא מצליחה לברוח מהמימד החשוך והופכת לתלמידתו והמאהבת של דוקטור סטריינג'. קליאה היא דמות חשובה מאוד בגרסאות המודרניות של דוקטור סטריינג' ובעיקר ב"מותו של דוקטור סטריינג'" שיצא לא מזמן.

ה-Ancient One הוא בעצם השותף הראשון שלו. הוא דמות מאוד חשובה, שבשלב מאוחר יותר מת בסיפור (ובניגוד למיתות אחרות בקומיקס, הוא לא חוזר!), מה שמשאיר את דוקטור סטריינג' ללא מורה רוחני.

אחד האויבים הגדולים של דוקטור סטריינג' הוא דורמאמו ( Dormammu). כמו כל נמסיס טוב הוא אכזרי יותר מהגיבור בו הוא נלחם ובך הוא מוציא מדוקטור סטריינג' את המיטב שבו. Dormammu היא ישות בין-ממדית השולטת על המימד האפל ומעוניינת לכבוש כל יקום ביקום המולטיוורס כמו גם את כדור הארץ כמובן. דורמאמו השאיל את כוחו לקאציליוס, תמורת מיזוג הממד האפל עם כדור הארץ. דוקטור סטריינג' מצליח למנוע את התכנית הזדומית שלו באמצעות אבן הזמן ולוכד את דורמאמו בלופ זמן אינסופי עד שדורמאמו מסכים לעזוב את כדור הארץ לבד ולקחת איתו את הקנאים בתמורה לשחרור מהלולאה.

עוד אויב חשוב הוא ברון מורדו, תלמיד ותיק של Ancient One, שלא אהב את סטריינג' מהרגע שזה הגיע ללמוד אצלם, אך כשסטפן סטריינג' מונע את התוכנית הזדונית שלו, השנאה הופכת לאמיתית. מורדו עוזב, אך ממשיך את לימודיו עד שהוא הופך לאחד היריבים הקשוחים יותר של דוקטור סטריינג' והם נלחמו הרבה פעמים. בשלב מסויים דורמאמו העסיק את מורדו במהלך נסיונותיו לכבוש את כדור הארץ.

דוקטור סטריינג' – צוותים ובריתות

בהמשך הוא שימש כידוע לכולנו כחלק מהנוקמים, אבל לפני כן הוא היה חלק מצוות אחר, שהוא הקים יחד עם דוקטור נאמור, האלק והגולש הכסוף, שנקראו  The Defenders. הסדרה פחות מוכרת אך יש כמה ריצות מעניינות בסדרה. אני הכי אוהב את זאת של Matt Fraction. אפשר לראות אותה בחוברת Defenders by Matt Fraction – Volume 1. D, ריצה עם שאלות גדולות הבודקות את המשמעות של מעשיהם של הדיפנדרים בכל האירועים, מלאת הומור ואיורים מרהיבים של  טרי ורייצ'ל דודסון בארבעה מהגליונות (השלושה הראשונים ומספר שבע) ובכל העטיפות מלבד אחת. אמנים נוספים: ג'יימי מקלווי (שני גיליונות), מייקל לארק, מיטש ברייטווייזר, ויקטור איבנז ועוד. 

הוא גם היה חלק מה-Illuminati, צוות מומחים על אנושיים מכדור הארץ שכלל גם את מנהיג ארבעת המופלאים, דוקטור ריד ריצ'ארד,פרופסור ריקס, מנהיג האקסמנים, ונאמור, מנהיג האטלנטיס. חבורה זו נאלצה להתמודד מול גזע משני הצורה , Skrull. הקבוצה הזו נפגשה בסודיות במשך שנים ובמפגשים אלה חלקו אסטרטגיות ומידע לגבי העבודה שלהם. 

וכמובן דוקטור סטריינג' לקח גם חלק חשוב בקרב מול ת'נוס בריצה של  Infinity Gauntlet, שבהשראתה נעשו סרטי הנוקמים האחרונים וגם הקים ברית עם גיבורי על מיסטיים אחרים בצוות שנקרא Midnight Sons, שבין השאר כללה את  Morbius, Ghost Rider,ו- Blaze

 

דוקטור סטריינג' – סרטים

ב-2016 יצא הסרט הראשון של דוקטור סטריינג' עם בנדיקט קמברבאץ בתפקיד דוקטור סטריינג'. הסרטו די נשאר נאמן לקומיקס המקורי, אם כי הדמות של סטפן סטריינג' בסרט היא לא ממש אנוכית כמו שהיא מוצגת בקומיקס המקורי. עוד שחקנים הסרט הם צ'ואיטל אג'יופור בתפקיד קארל מורדו, טילדה סווינטון בתפקיד העתיקה. 

בנדיקט קמברבאץ' משחק גם את דמות ה-CGI של דורמאמו בעזרת דיבוב הדמות.  אחת מהביקורות שהסרט קיבל היא שסטריינג' בסרט נורא מזכיר את איירון מן. גיבור שחצן ואנוכי שמשתנה ולומד שהוא צריך לחשוב על אחרים ולהתחיל להציל את העולם. ההפקה של הסרט היתה אמורה להתחיל ב-1986, אך התעכבה שוב ושוב.

 

ב-2022 יצא הסרט השני, שבויים ע"י סם ריימי. בסרט זה ריימי לוקח את הדמות של סטריינג' כמה צעדים קדימה מבחינת הזייההוא פוגש בחורה ששייכת ליקום מקביל (לא מימד מקביל-יקום) ויש לה את היכולת לעבור בינהם.היא בורחת ממשהו שרודף אחריה והיא לא יודעת ממה. סטריינג' ניגש לוונדה מקסימוב במטרה שתעזור לה, אך הוא לומד שהיא בעצם זו שרודפת אחר הבחורה. הסרט הוא עבודה מעולה של קסם נלחם בקסם. 

 

קומיקסים מומלצים

Doctor Strange Vol. 2 #1-16


סיפורי דוקטור סטריינג' קיבלו בוסט ברמת ההזייה שלהם בשנות ה-70.  Steve Englehart היה הכותב ונראה שהוא נהנה מאוד מהרעיון של לחקור את המציאות דרך הדמות. אפשר לקרוא את הריצה הזאת ב-Doctor Strange Epic Collection: A Separate Reality והיא מומלצת בעיקר למעריצי Dormammu 

“Search for Eternity” (Strange Tales #130-146, 1965 – 1966)


סטן לי סיפר שבהרבה מקרים הוא נתן חופש מלא למאיירים. הוא היה נותן להם את הסיפור הכללי, הם היו מאיירים, אח"כ הוא היה מוסיף את הדיאלוג. זה ממש בולט ב- Search for Eternity” (Strange Tales #130-146, 1965 – 1966), שם Steve Ditko חיבר את העלילה ואייר. זה אפשר לו להתנסות בדמות – לא רק  דרך הוויזואליה הפסיכדלית שלו אלא גם עם מבנה העלילות שלו. במקום שבו רוב הסיפורים נמשכו חוברת אחת לכל היותר, דיטקו השיק אפוס בן 17 חלקים, המתפרש במסגרת סיפורים מוזרים 130 – 146. הסיפור מציג לראשונה רבים מהדמויות המרכזיות של סטריינג', כולל מורו ,Ancient One,,  האויב המושבע שלו, ברון מורדו, ואפילו מושא האהבה שלו, Clea. 

The Oath


בשבועה של בריאן ק. ווהן (שגם כתב את Saga," Y the Last Man, and "Runaways)  ומרקוס מרטין, דוקטור סטריינג' נפצע מירי. וונג לוקח אותו לאחותומנסה לאתר את היורה בו, כשתוך כדי הוא גם מנסה למצוא תרופה לסרטן הסופני של בן לוויתו וונג. הוא מוצא את היורה בו, אבל נאלץ לבחור בין  לרפא את וונג ולהציל את העולם כולו. אם יש סיפור אחד שבאמת מגדיר את דוקטור סטריינג' לא רק כדמות, אלא כגיבור אמיתי, זה The Oath.

Triumph & Torment


כמה מהסיפורים הטובים ביותר של דוקטור סטריינג' הם אלה שמצמידים אותו לבעלי ברית בלתי סבירים, ואין סיפור מתאים יותר להגדרה מ- Triumph And Torment מאת רוג'ר סטרן ומייק מיגנולה. בסיפור, דוקטור דום עושה עסקה עם דוקטור סטריינג' כדי לצאת לגיהנום ולהחזיר את נשמתה של אמו של דום ממפיסטו השטן. כמובן, דום, בהיותו המאסטר חסר הרחמים ותאב הכוח של המדע והקסם שהוא, נראה כפול בסטריינג'. אבל הסוף הטוויסט של הסיפור מראה שההבדל בין גיבורים לנבלים הוא לרוב פשוט כמו הוצאה להורג – במיוחד כשעוסקים בקסם.

Strange Academy

אוקי, זה לא בדיוק סיפור של סטריינג', אבל Strange Academy זו סדרה חמודה מאוד שחייבים להזכיר. הסדרה נכתבה ע"י Skottie Young והיא מציגה את דוקטור סטריינג' כמייסד בית ספר שנועד לאמן מכשפים צעירים. איורים מדהימים של Humberto Ramos, שממש מתעלה על עצמו. בין התלמידים בכיתה נחדשה אנחנו לומדים להכיר את פרוסט הענק, פיה והבן של Dormammu ובין המורים יש לנו אפילו את סקרלט המכשפה. כאמור, הנוכחות של סטריינג' היא מזערית פה, אבל זה עדיין סדרה מומלצת וכיפית.

לסיכום

דוקטור סטריינג' הוא בהחלט דמות לא רגילה בעולם של מארוול. הוא לא בדיוק חלק בכיר ביקום, אבל כן נראה שכל הזמן מנסים להכניס אותו לשם. כאילו יש לו הערצה גדולה, אבל לא מספיק כדי להפוך אותו לבכיר. הוא לא בדיוק נער, שילדים יכולים להזדהות איתו ולרצות להיות כמוהו, אבל לסיפורים המוזרים שלו יש משיכה מאוד מיוחדת לקהל שלו.