בלאק אדם

אז בקרוב (ב-21 לאוקטובר 2022 – אם רוצים לדייק) דוויין ג'ונסון עושה סופסוף את הופעת הבכורה שלו בסרט"אדם השחור", בבימויו של ג'אום קולט-סרה. DC, שהוכיחו לאחרונה שהם מצטיינים בסרטים המתמקדים בנבלים, מוציאים סופסוף את הדמות של בלאק אדם מהארון. אז לכבוד זה החלטנו שהגיע הזמן להכיר קצת את הדמות הזו. אז הנה טיזר קטן לסרט ומתחילים.

מכל גיבורי העל ש-DC Comics יצרה עבורם עיבודים לסרטים מודרניים, בלאק אדם הוא כנראה הפחות מוכר מחוץ לקוראי הקומיקס. בין אם זה המקור שלו עם Fawcett Comics או המקור החדש שלו 52 עם DC, בלאק אדם הוא אחת הדמויות שבהחלט קל להזדהות עם העולם שלה לעומת דמויות אחרות. אז הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על הדמות של בלאק אדם והקשר שלו לשאזאם לקראת הסרט.

מי זה בלאק אדם?

לפי חוברת הקומיקס מ-94, The Power of Shazam!, בלאק אדם הוא מצרי קדום שנקרא Teth-Adam. הוא החל כדמות נוול בסדרת הספרים American comic books של DC והוצג לראשונה בסיפור The Marvel Family #1 בדצמבר 1945 מאת Otto Binder ו-C.C. Beck. ל-Teth-Adam היתה היכולת להפוך לבלאק אדם כשהוא אומר את המילה שאזאם. כשהוא הופך לבלאק אדם יש לו גם חליפה מיוחדת עם ברקים על החזה. הוא היה ה"אלוף לשעבר" של שאזם (מריח כמו קרוסאובר פוטנציאלי) ומועצת הקוסמים ובהמשך הפך לשליט Kahndaq, מדינה באפריקה הנמצאת בין מיצרים לירדן.

לאחר שמשפחתו נרצחה הוא שיחרר את שבעת החטאים מהכלא, מה שגרם להרג מיליונים. כעונש שאזם כלא אותו בכדור הארץ ל-5000 שנה (הסרט מתייחס לרגע השחרור שלו).

לבלק אדם יש בעצם את אותם היכולות של שאזאם: הוא יכול לעוף, הוא חזק כמו הרקולס- הוא יכול להרים משקלים הגדולים בכמה ממשקלו שלו ולתת אגרופים שמעיפים אנשים כמה קילומטרים באוויר. בכלל האגרופים שלו יכולים ליצור נזק רב ולא רק לאנשים. הוא חסין לכדורי עופרת, הוא מהיר כמו מרקורי ויכול ליצור ברקים וחשמל, שיכולים להפוך בן אנוש לעפר בשניה. יש לו גם רפלקסים מהירים, כאלה המאפשרים לו אפילו לתפוס כדור שנורה אליו כשזה עוד באוויר. והכי חשוב, הוא לא מזדקן – הבן אדם נראה בדיוק אותו דבר גם אחרי 5,000 שנות גלות.

כל הכוחות הללו נובעים כל אחד מאלים שונים שמיוצגים כל אחד על ידי אות בשם "Shazam": כל אות בשם מתאימה לשם של אל המעניק לשזאם את כוחם. האלים האלה השתנו מאז שהדמות נוצרה לראשונה, אבל בהמשכיות הנוכחית הם:

  • S הוא עבור חוכמת שלמה (Salomon),
  • האות השניה H, היא עבור כוחו של הרקולס(Hercules) המפורסם,
  • A הוא עבור כושר הכוח של אטלס(Atlas),
  • האות Z הוא עבור הכוחות והעמים של זאוס (Zeus),
  • האות A היא עבור האומץ של אכילס(Achilles)
  • ו-M הוא עבור מהירותו של מרקורי (Mercury).

 

היתרון שלו לעומת שאזאם הוא בקשיחות שלו, בקיצוניות שלו ובאלימות שלו – ואלה גם החסרונות שלו. למרות היכולות המדהימות שלו, בלאק אדם גם הפסיד מדי פעם, כמו כשאולטרמן (המקבילה המרושע של סופרמן מ-Earth-3) שבר לו את הלסת במהלך Forever Evil.


הדמות הופיעה מחדש בתחילת שנות ה-70 בסיפורי המקורות החדשים של שאזאם וכנבל בתחילת דרכו הוא היה דמות נבל קלאסית שחושבת רק על עצמה. הוא אפילו נלחם מול דמויות משמעויתיות כמו סופרמן ורק בשנים האחרונות הוא הפך להיות מעין אנטי הירו בעזרת הכותבים Geoff Johns (שכתב את וונדר וומן 84) ו- David S. Goyer (שכתב את Batman Begins) בחוברת JSA ובסיפורים נוספים. בהתחלה הוא הצטרף ל- Justice Society of America, שם הוא התקבל בחשד רב ע"י חברי הקבוצה. יותר מאוחר הוא עזב את הקבוצה, כי האמין בדרכים שלהם להצלת העולם, בגלל שהם שמרו יותר מידי על גבולות מוסריים, שלטענתו, מנעו מהם להשתלט על העניינים.

למרות שאדם השחור מסור לשמירה על בטיחות העולם כולו, הוא מתמקד בעיקר בהגנה על ביתו, Kahndaq. הן בעבר והן בהווה, הוא הפיל את המשטרים הטוטליטריים במדינה הזו כדי שיוכל לשלוט על האומה בדרך שהוא מוצא לנכון, שפירושו בדרך כלל להרוג כל מי שהוא מאמין מהווה איום על הקהנדאקים. המילה של אדם השחור היא חוק, ואם תצא נגדו, תיענש. זה אולי נראה קשה לאנשים החיים מחוץ לקהנדק, אבל לאזרחיה זה אומר שהם חופשיים משעבוד ורדיפה. 

בלאק  אדם בסרטים ובטלויזיה

בלאק אדם היתה דמות מאוד משמעותית ב-DC וככזו היא הופיעה בתפקידי אורח או תפקידים משניים בלא מעט סדרות וסרטים. ההופעה הראשונה שלו בטלויזיה היתה בסב-אנימציה The Kid Super Power Hour with Shazam!  וכמו תפקידי אורח בסדרות המצויירות Batman: The Brave and the Bold, Young Justice, ו-Justice League Action. הוא גם היה הנוול הראשי בסרט האנימציה הקצר Superman/Shazam The Return of Black Adam, שם הוא חוזר לכדור הארץ כדי לזרות כאוס, לאחר 5,000 שנות גלות. ובסרט  Lego DC: Shazam!: Magic and Monsters. 

בשנת 2005, New Line Cinema העלו את הרעיון לסרט פעולה בשם "בילי בטסון והאגדה של שאזאם!", עם פיטר סגל כבמאי. השחקן והמתאבק לשעבר דוויין "דה רוק" ג'ונסון הסכים להופיע בסרט בתור אדם השחור. השמועות מספרות שדוויין ג'ונסון פנה למעריצים שלו ושאל אותם איזה דמות לשחק – שאזאם או בלאק אדם – והמעריצים בחרו את בלק אדם. בכל מקרה, הפרויקט נזנח בסופו של דבר ותשע שנים מאוחר יותר, ג'ונסון חתם לשחק את בלאק אדם בסרט Shazam! מ-2019, אבל בעקבות ההצלחה העולה של The Rock, הוכרז בינואר 2017, שבלאק אדם יופיע במקום זאת בסרט סולו משלו, שיתמקד בהרפתקאותיו.בלאק אדם כן מוזכר בסרט שאזם.

דמויות משנה 

  • אדריאנה תומז (Adriana Tomaz) הידועה גם בשם  Isis היא בחורה מצרית צעירה שבלאק אדם שיחרר ומהווה דמות משמעותית ומשפיעה מאוד בחייו. השניים מתאהבים ובחתונתם הוא מעניק לה צמיד שנותן לה את הכוחות של האלה Isis.
  • אמון תומז (Amon Tomaz) – אחיה של Isis שהופך להיות Osiris. הוא מקבל את כוחותיו אחרי שהוא קורא בשמו של בלאק אדם והוא היה גם חבר ב- Teen Titans
  • האויב העיקרי של בלאק אדם הוא בילי בטסון, הלא הוא קפטן מארוול/שאזאם. שאזאם נלחם למען צדק ושמירה על ביטחונם של החפים מפשע, אבל הוא לא מאמין במטרות שמצדיקות את האמצעים. בלק אדם, לעומתו, יעשה כל מה שצריך כדי להביא את גרסת הצדק שלו, לא משנה מה המחיר.

 

כאמור, למרות שקפטן מארוול/שאזאם הוא אויבו העיקרי של בלק אדם, בלק אדם נאבק בגיבורים אחרים ביקום DC, כולל סופרמן, אבל אף פעם הוא לא תכנן להילחם בהם, הם פשוט הפריעו לו בתכניות. 



בלאק אדם: 5 הקומיקסים שחשוב להכיר

אז אין ספק שבלאק אדם עומד לצבור הרבה מעריצים חדשים, והמעריצים האלה הולכים לתהות איפה הם יכולים למצוא עוד מגיבור העל הנהדר הזה. לכל מי שמחפש קומיקס של בלאק אדם לקריאה יש מזל. יש שפע של רומנים גרפיים ואוספים מושלמים עבור קוראים חדשים.

The Power of Shazam

נכתב ע"י Jerry Ordway שגם אייר יחד עם John Constanza ו- Mike Carlin. למרות שהרומן הגרפי הזה מתמקד יותר בגיבור העל שאזאם (קפטן מארוול), זהו הסיפור המודרני המכונן של בלאק אדם וללא ספק זה המקום החשוב ביותר להתחיל איתו, כדי להכיר את בלאק אדם יותר טוב. בעיקר כשמדובר בסיפורים מודרניים של Black Adam. כלומר, הרומן הגרפי הזה משמש כסיפור מקור מחודש לדמות, שהוא שונה במקצת מהמקורי משנת 1945.

הסיפור הזה גם ביסס אותו כאנטגוניסט העיקרי של שאזאם, יחד עם ד"ר סיוונה, שאיתו הוא נשאר גם היום, למרות תפקידו המשתנה במקצת. הסיפור הזה הוא בעל חשיבות עליונה והוא קריאת חובה עבור מעריצי Black Adam. בחוברת אנחנו לומדים להכיר את תיאו אדם, ארכיאולוג, שהופך להיות האדם השחור.

The Power of Shazam הוא חוברת כיפית ומאוד נוסטלגית, המציג גישה בסיסית מאוד למיתוס, שלדעתי עובדת אם אתם זורמים עם האווירה הנוסטלגית, הפונה למעריצים ותיקים.

 

Infinite Crisis: Villains United

ב- Infinite Crisis: Villains United, אחד מאירועי הקומיקס המשמעותיים ביותר של DC אי פעם, לקס לות'ר הקים צוות של 200 מאות נבלים כדי להתמודד עם גיבורי העל בעולם. כאחד מששת החברים המייסדים של הקבוצה, בלאק אדם היה אחד הנבלים הבכירים בצבא והיה זכאי להשתתף בקבלת ההחלטות של הצבא. בקו העלילה הזה, צוות נבלי העל של לקס ואדם, הידוע גם בשם החברה הסודית של נבלי העל, התמודד מול ששת הסודיים, קבוצת נבלי-על נוספת בתקווה לגזול את הכוח בראשות ה-Mockingbird.

אחד מסיפורי הפריקוול הטובים ביותר של המשבר האינסופי, Villains United פותח בכמה עמודים המסכמים את גילוי ההצטברות האיטית של האגודה הסודית לנבלי-על של לקס לות'ר. האגודה נרמזה במספר קומיקסים ברחבי הפרסום של DC, אך בסופו של דבר הם התגלו רק ב-Infinite Crisis. Villains United, שמציג נקודת מבט נגדית נהדרת של חשיפת האגודה מנקודת מבטם של Secret Six: קבוצה קטנה של נבלים, הפועלים בתנאים שלהם ומסרבים על הסף להצטרף לאגודה, למרות ההשלכות. איחוד נוולים תמיד עובד טוב אצל DC והוא הוא עובד מעולה.

Black Adam And Isis

איזיס היא גיבורת על של DC Comics, שהיא גם אלה מצרית החיה גם היא ביקום DC. היא התחילה בתור אישה מצרית בשם Adrianna Tomaz, אשר ניתנה כמתנה לבלאק אדם. לאחר ששחרר אותה, בלאק אדם הופתע לגלות שהיא בוטה מאוד לגבי איך הוא יכול לשנות את המדינה שלו לטובה. לאחר שבועות של דיונים, שבמהלכם שינתה אדריאנה את הדרך שבה אדם הסתכל על העולם, אדם הוציא את הקמיע הקסום של איזיס מקבר אשתו וילדיו, וביקש מקפטן מארוול להעניק את כוחו לאדריאנה. הקמע של איזיס היה שייך לפני זמן רב לאלופות אחרת של הקוסם שאזאם, המלכה פרעה חטשפסוט מהשושלת ה-15, שהשתמשה בו כדי להביא שלום לממלכתה. עם מותו של חטשפסוט הקמיע הפך לרדום.

Black Adam And Isis הוא אוסף של גיליונות מאת מת'יו סטורג'ס, ג'רי אורדוויי וג'וף ג'ונס, שמתרכז סביב בלאק אדם, איזיס, פליקס פאוט וה-JSA. ה-JSA מנסים לאסוף את עצמם לאחר קטסטרופה שנמנעה בשניה האחרונה; הם מתקבצים מחדש בדיוק בזמן כדי לעצור את אדם השחור שוב לאחר שהוא יורד מהפסים יחד עם אהובתו, איזיס. הסיפור הזה מקבל תפניות מזעזעות רבות כאשר אדם יוצר את "משפחת מארוול" משלו תוך שימוש בכוח הגנוב של סלע הנצח. אלו הם במקרה גם הנושאים האחרונים ב-JSA המנוהל על ידי ג'ף ג'ונס.

 

Black Adam: The Dark Age

העידן האפל מראה את סוג האהבה שיש בין Teth-Adam לאהבתו האמיתית האחת, אדריאנה תומאז (איזיס). הסיפור נכתב על ידי פיטר טומאסי ומאויר על ידי דאג מחנקה. בלאק אדם, שאחראי למותם של אלפי אזרחי ביאליה ולהרס נרחב ברחבי העולם, נוסע ברחבי אירופה, המום מצער, גם כדי לברוח מגיבורי העל שרוצים שישלם על הפשעים שלו במלחמת העולם השלישית וגם כדי להחיות את אהבתו איזיס. הוא עושה זאת על ידי הבאת גופתה לבור לזרוס. מיני-סדרה זו בת שישה גיליונות חיזקה את הדמות כנבל לטווח ארוך ב-DCU.

"Savage Times", הוא סיפור חשוב משום שהוא נלקח מדפי הסדרה Justice Society of America, והוא מציג סיפור מאוד מיוחד וחשוב שעוסק בבבלאק אדם. הסיפור נכתב ע"י ג'וף ג'ונס, ודיוויד ס. גויר, עם איורים של לאונרד קירק, פטריק גליסון, קית' שמפיין.

כאשר ה-JSA נאלץ להילחם בוונדאל סאבאג' במצרים העתיקה, הם גם פוגשים בגלגול היסטורי של הנבל העתידי, בלאק אדם. למרות שהסיפור הזה לא ממש בוחן את מקורותיו, זוהי פרספקטיבה היסטורית נהדרת שנותנת לנו תובנה מבריקה לגבי הביוגרפיה, ההתפתחות וההתפתחות של הדמות. אנחנו מצליחים לקבל הצצה לאיך נראתה הגרסה ההיסטורית של Black Adam של DC וזה הראה לנו עד כמה הדמות הזו מעניינת.