קאנג הכובש

קאנג הכובש הוא אחד הנבלים האייקוניים והחזקים ביותר ביקום מארוול. קאנג, שהופיע לראשונה בתחילת שנות ה-60, היה אויב אדיר ומתמשך של הנוקמים וגיבורים אחרים של יקום מארוול. קאנג, נולד בשם נתנאל ריצ'רדס, הוא גאון טכנולוגי, כובש ארצות, ולוחם מיומן מהמאה ה-30, עם יכולת לנוע בזמן. הוא גם חמוש במערך של טכנולוגיה מתקדמת ואינטלקט ברמת גאונות, אפשר לאמר גם סוג של פילוסוף. הוא נחוש לעצב את היקום בדמותו שלו, מה שהופך אותו לאחד הנבלים המסוכנים והבלתי צפויים ביקום מארוול.

 

המקור של קאנג הכובש

קאנג הכובש הוצג לראשונה ב-1963 בחוברת מס' 19 של ארבעת המופלאים, שם עוד לא מספרים לנו את שמו. אנחנו רק יודעים שהוא הגיע מהעתיד והפך להיות רמה-תות, פרעה קדמוני.  שנה לאחר מכן, הוא הוצג בצורה יותר רשמית ב-1964 בנוקמים מס' 8, ומאז הוא היה אויב חוזר ונשנה של הגיבורים האדירים של כדור הארץ. סיפור המקור של קאנג עבר כמה וריאציות במהלך השנים. במקור, הוא היה נתנאל ריצ'רדס, מדען מהמאה ה-30 שהשתמש במסע בזמן כדי להפוך לכובש. מאוחר יותר, הוא התגלה כבנו של ריד ריצ'רדס מארבעת המופלאים ושל הנוסע בזמן אימורטוס. בשנים האחרונות, מוצאו של קאנג נחקר יותר, תוך התמקדות בהבנת המוטיבציה שלו. הוא הוצג כאדם המונע על ידי צורך נואש להוכיח את עצמו ולזכות בכבוד של דמויות אבותיו.

קאנג מבקש לכבוש לא רק את ההווה, אלא גם את העבר. בנוסף, הוא רוצה לזכות בכוחו של אל, מתוך אמונה שזו הדרך היחידה שבה הוא באמת יכול לזכות בכבוד שהוא רוצה.

ההתפתחות של קאנג במהלך השנים

קאנג הכובש התפתח עם הזמן כדמות מורכבת ששיקפה גישות ומגמות תרבותיות משתנות. קאנג, שנוצר במקור ב-1962, הוצג בתחילה כנבל דו-ממדי: עריץ תאב כוח, שמתכנן לכבוש את העולם ולשעבד את אזרחיו. אך עם השנים, קאנג אימץ ניואנסים רבים יחד עם דעות משתנות על כוח וסמכות.

האבולוציה של קאנג שיקפה גם שינוי בגישה התרבותית כלפי האנטי-גיבור. בעוד שתיאורים מוקדמים של קאנג הציגו אותו כדמות מרושע גרידא, תיאורים מודרניים מעניקים לו יותר גוונים של אפור וחוקרים את המניעים והמורכבות הפנימית שלו. זה מאפשר תיאור מאוזן יותר של קאנג, ומאפשר לקוראים להזדהות איתו.

קאנג הכובש ביקום הקולנועי של מארוול

עדיין לא ברור לגמרי מה עתידו של קאנג ביקום הקולנועי של מארוול וכרגע יש לנו בעיקר שמועות. יש שמועה שקאנג הולך להנהיג את הנוקמים בשושלת קאנג והם ילחמו בדוקטור סטריינג', שבסיום הסרט השני שלו הופיע עם עין שלישית, המראה שהוא הושחת. בנוסף יש הטוענים שקאנג הולך לשמש בתור ה-Beyonder מהקומיקס Secret Wars והוא בעצם יהיה זה שייצור את Battlworld ואת הקרבות בין הנבלים לגיבורי העל. בכל עוד לא ברור, וכשלוקחים בחשבון את העובדה שאחד מהכוחות של קאנג זה לעוות מציאות, הכל באמת פתוח. בכל מקרה, נראה שהולך להיות משהו גדול שיחבר בין כל הפוסט קרדיטים למיניהם.

קומיקסים מומלצים של קאנג הכובש

קאנג הכובש הופיע בקומיקסים רבים של מארוול במהלך השנים, אך ניתן לראות כמה מביצועיו הטובים ביותר בספרים של הנוקמים, שם הוא היה אנטיגוניסט קבוע וזכה שם לרגעים מאוד משמעותיים:

"The Avengers: The Crossing"

קרוס אובר משנות ה-90 בו קאנג מתחמן את הנוקמים להילחם אחד בשני.
ה-Crossing תוכנן כדי להחליף את טוני סטארק בגרסה צעירה יותר שלו. הרבה מעריצים יורדים על The Crossing,אבל לדעתי יש שם כמה רעיונות מעניינים. נכון. יש עלילה קצת מבולגנת ומפוצצת מידי, אבל יש גם רעיונות ממש טובים שביצוע יותר טוב, היה עושה להם צדק. בסופו של דבר מדובר באירוע חשוב שמזעזע את היקום של מארוול.

העלילה המרכזית בה קאנג רוצה לכבוש את העבר על ידי ערעור הנוקמים היא נהדרת, וכך גם הרעיון שטוני עובר מניפולציות בשלב מסוים. הכותבים גם לא חששו להציע כמה התפתחויות שהיו להן השלכות, כולל מותם של כמה דמויות קטנות. עם כתיבה חזקה שמדגישה את קו העלילה יש באמת הרבה מה לאהוב, והרוב הוא מאוד קריא. קאנג משחק תפקיד מרכזי באפוס מסע בזמן, והמניעים שלו ופיתוח הדמות שלו נחקרים לעומק, ומספקים לקוראים הבנה עמוקה עוד יותר של הדמות

 

"Avengers Forever" 

סדרה מוגבלת בת 12 גיליונות שיצאה לאור על ידי מארוול קומיקס בשנת 1998. הנוקמים, צוות מנסים להציל את יקום מארוול מהשמדה על ידי מטייל בזמן נבל בשם אימורטוס.(Immortus).

Avengers Forever הוא אירוע קרוס אובר הכולל נוקמים קלאסיים כמו קפטן אמריקה, איירון מן ות'ור, כמו גם גיבורים פחות מוכרים כמו פוטון, סייף ו-Yellowjacket. הסיפור משלב גם אלמנטים מקווי העלילה הקודמים של הנוקמים, כולל מלחמת קרי-סקרול וסאגת המדונה השמימית.

בסיפור זה קאנג מרכיב צוות של נוקמים מנקודות זמן שונותi. "הנוקמים לנצח" הוא עלילה מורכבת ושאפתנית החוקרת את טבעו של הזמן ותפקידם של הנוקמים ביקום מארוול. הוא זכה לשבחים על העלילה המורכבת והשימוש שלו בדמויות מכל ההיסטוריה של הנוקמים.

 

"Young Avengers"

 

סדרת הנוקמים הצעירים מציגה גם את קאנג כאנטגוניסט מרכזי, והנוכחות שלו בקשת הסיפור מאפשרת חקר ניואנסים יותר של הדמות ומערכות היחסים שלו עם דמויות אחרות ביקום מארוול.  לבסוף, Young Avengers מתמקדת בקאנג, קאנג: הכובש, מספקת לקוראים מבט מקיף לתוך הדמות, בוחנת את המניעים שלו ואת הדחף שלו לשלוט ביקום ולשלוט בו.  כל אחד מהקומיקסים הללו עזר לעצב את ההבנה שלנו לגבי קאנג הכובש, וכולם מציעים מבט מרתק ומעורר מחשבה לתוך הדמות.

קאנג הכובש בקולנוע


את הופעת הבכורה שלו ב-MCU הוא עושה עכשיו בסרט Ant-Man and the Wasp: Quantumania עם פול ראד בתור אנט-מן, אוונג'לין לילי בתור הצרעה, וג'ונתן מייג'רס בתור קאנג והשמועות מדברות לע סרט נוסף בשם "שושלת קאנג".

למי שלא מכיר, בסיפור של "שושלת קאנג", קאנג כובש את כדור הארץ במאה ה-41 ומחליט לחזור אחורה בזמן לימינו כדי להבטיח ששלטונו יישאר לעד. הוא עושה זאת על ידי תקיפת הנוקמים בנקודות שונות בהיסטוריה שלהם, וגורם לכאוס והרס לאורך זמן.

הנוקמים, בעזרתם של גיבורים ובני ברית אחרים, חייבים מתאחדים כדי לעצור את קאנג ולהציל את ציר הזמן משינוי נצחי. הסיפור כולל צוות גדול של דמויות, כולל הנוקמים, ארבעת המופלאים, הבלתי אנושיים ועוד כמה גיבורי מארוול.

לאורך קשת הסיפור, קאנג מתגלה כיריב אדיר, המשתמש בטכנולוגיה המתקדמת שלו ובידע שלו בהיסטוריה כדי לתמרן את הגיבורים בכל צעד ושעל. הנוקמים חייבים להשתמש בכישורים ובמשאבים שלהם כדי להתגבר על התוכניות של קאנג, מה שמוביל לקרבות אפיים ועימותים שבוחנים את כוחם, האומץ והנחישות שלהם.

 

קאנג הכובש  היווה קוץ תמידי בעיני הנוקמים ואיום גדול על העולם כולו.  במהלך השנים, לקאנג היה יד בכמה מהסיפורים הגדולים ביותר ב-Marvel Comics, ממלחמת קרי-סקרול ועד לסאגת הנוקמים disassemble.  לא ניתן להכחיש את המורשת של קאנג ביקום מארוול.  הוא אחד הנבלים החזקים והמסוכנים ביותר ביקום ונוכחותו עיצבה רבים מהסיפורים במהלך השנים.  ההשפעה שלו על יקום מארוול תורגש בוודאי עוד שנים רבות.